Grom’lok Tharash - Portalia

Portalia bliver på sit orginal sprog "Orks" kaldt Grom’lok Tharash Og betyder stedet med de mange portaler Det oplagte begynder sted for nye D&D-spillere, der har svært ved at forholde sig til en magisk verden, eller som kender til andre spil end D&D og har brug for at inddrage viden her fra for at finde fodfæste i Dungeon and Dragons. Dette sted tilbyder mulighed for at bringe din viden fra den virkelige verden ind i spillet, så vel som andre universer. Alle kan komme til Draumir gennem Portalia, at komme der fra er udfordringen. Dette giver dig et relater bart mål om at “komme hjem igen” uden at sætte dig ind i for meget lore fra starten. Du har mulighed for en solo session, hvor du mærker om D&D er noget for dig.

PRAKTISK INFORMATIONVIDEN OM VERDEN

Game Master Aragon

6/15/20245 min read

Velkommen til Grom´lok Tharsh: Landet af Kaos og Anarki

Oversættelse: Grim´lok Trash kan bedst oversættes til Portalia.
Hvem Hersker? Ingen. Portalia er et land uden en officiel leder, hvor kaos og anarki regerer. Her er det de stærkeste og mest dominerende der overlever.

Hvem Bor Her? De blå orkere, en ældste orkæt kendt for deres tilpasningsevne. I Portalia er disse væsner de hurtigste, stærke og svømmedygtige. De kendetegnes ved deres hvide tatoveringer som symbol på deres styrke.
Der rygtes ligeledes at Portalia rummer Åndemagere, Øglefolk og andre sumpvæsner, men hold særligt udkig efter disse blå Orkere for er på udkig efter dig.

Hvad Skal Man Være Opmærksom På? Fare lurer overalt. Humanoider ses som lette måltider, og selv de mest intelligente væsner lever i konstant frygt for angreb.

Hvorfor Besøge? Magikere og eventyrere søger mod Portalia for at udforske ‘livets suppe’, hvor alt liv i Draumir menes at stamme fra. Men pas på: mange der rejser hertil vender aldrig tilbage.

Portalias Skjulte Skatte Fremmede teknologier, Magiske vækster, ældgammel historie og eksotiske kulture findes her. Portalier er desuden det sted på planeten med flest naturlige portaler, der giver adgang til forskellige universer og planer.

Overlevelsesstatistik Kun 15% skaber sig et eksistensgrundlag her, og kun 5% finder vejen ud igen.

Et Land Ikke For Sarte Sjæle Portalia er smukt kun i navnet; her gælder loven om den stærkestes ret. Vis styrke, men vær klar til at blive udfordret - eller end som middagsmad.

Er du klar til at tage udfordringen op?

Terræn: Et fugtigt og tæt sumpområde, med dybe mudderhuller og tæt vegetation der forsætter så langt øjet rækker til alle sider.

  • Flora: Frodig og mangfoldig, med sjældne urter og helbredende så vel som kødædende planter blandt de snoede rødder.

  • Fauna: Rig på dyreliv, herunder insekter, amfibier og rovdyr, der lurer under vandoverfladen.

  • Farer: Skjulte fælder i form af kviksand, giftige planter og rovdyr.

  • Navigation: Udfordrende uden en erfaren guide eller nøjagtige kort.

  • Kendt for: Området er kendt for sine mange portaler, hvor mange føre ind i Draumir og få ud til andre planer.

  • Klime: Vådt, varmt, klamt.

Teleportia: En Verden af Portaler og Magi

  • Ruk’Gath Mok - Teleportia:

    • En by i sumpen, bygget omkring Gor’kala Thraz eller Barmuda Portalen som humanider kalder den, hvor indbyggerne venter på gaver fra guden Smok.

    • Portalerne: Gavernes Vej Orkerne i Teleportia ser portalerne som envejs gaver fra guderne. De tør ikke forstyrre guderne ved at bruge dem selv, men anser alt, der kommer igennem, som personlige gaver.
      Gaverne kommer i mange former og omdannes til våben, rustninger, huse, drivhuse osv.

    • Levende væsener der kommer gennem portalen oplever ofte konflikter med sumpens væsner.

  • Myte: Smok og hans krigere

    • Smok, den første ork, grundlagde et mægtigt samfund ved Gor’kala Thraz indgang, og førte her efter sine bedste krigere gennem en portal, hvorefter de aldrig blev set igen.

    • En ceremoni afholdes hver måned, Orkere rejser ikke igennem portalen, men afventer Smoks tilbagekomst, dette sker gennem ceremonier hvor mad og drikke og våben sendes gennem portalen for at forsørge Smok og hans soldater.

  • Andre Myter: Troldkvinden Morgane Morgenstjerne:

    • Forsøgte at erobre verden med sin hær af de Uddøde.

    • Lærte mørk magi i Portalia, hvor hun dyrkede ondsindede urter og svampe.

    • Efter at være blevet slået tilbage, blev hun fordrevet fra Portalia og forsvandt gennem en portal.

  • Nye Spillere: Gor’kala Thraz eller Barmuda Portalen:

    • Det oplagte begynder sted for nye D&D-spillere, der har svært ved at forholde sig til en magisk verden. Dette sted tilbyder mulighed for at bringe din viden fra den virkelige verden ind i spillet, og giver dig et relaterbart mål om at “komme hjem igen”.

    • Du har mulighed for en solo session, hvor du mærker om D&D er noget for dig.

  • Smoks Ildvand:

    • En potent drik med en skarp duft og brændende smag, der minder om røg og kulde.

    • For ikke-orker er drikken overvældende og kan fremkalde svimmelhed eller smerte.

    • Orkerne ser drikken som et symbol på styrke og renhed.

      Smoks Ildvand Denne hellige og kraftfulde drik er kendt som Smoks Ildvand. Den er essentiel for orkernes ceremonier og styrker deres forbindelse til guderne.

    • Smoks Ånde: Krudtets Værdi Krudt, eller Smoks ånde som det kaldes her, er en sjælden og værdifuld ressource. De heldige lærer hurtigt at bruge det som valuta for at sikre sig et bedre liv eller en vej ud af Teleportia. De indfødte Orkere bruger det sorte pulver til ritualer, samt en særlig ekplosiv magi der ikke kræver magiske evner at udføre.

Portalerne

Bag om portalerne:
Porlanerne i Portala kan forbindes til alle expekter og universer vi kan forestille os

  • Diablo 1-2-3.

  • En fantasi film

  • Warcraft

  • Avatar serien med elementer betvingere så vel som filmen med de blå mænd

  • Warhammer

  • Det kan være en gammel Dungeon & Dragons session med en anden GM, eller fra en tidligere udgave.

  • Den virkelige verden

  • Star Wars

  • Himmeluna

  • Pointen er Draumir er en uendeligt verden, med riger der kan rumme alle spiller ønsker.
    Du behøver ikke kender en masse lore omkring D&D eller min spil verden på forhånd, for at prøve den af byg din figur på bagrund af det du kender og vi kan lade den falde ud igennem en af disse portaler. Evner kan enten forkares gennem spilverdenens lore, fx han din Jedi være er sorcere her, eller måske har magien forstyrret ham og han har mistet denne evne. Dit spil mål kan være alt fra at vende hjem, til at danne et nyt liv så længe du har det sjovt, og støtter op om dit team.


    Kompleksitet: For at skabe større kompleksitet findes der myter og historier om folk der er kommet til Draumir fra disse portaler, og enten har lavet et navn af sig selv, eller er taget tilbage til deres egen verden.
    Helte som Gandalf fra Ringenes Herre, Merlin fra Kong Arthur og mange andre kunne meget vel have været almindelige skibsbrudne der er faldet gennem en portal, og enten er kommet hjem igen.
    De samme figure kunne være Magikere fra denne verden, der i søgen efter portalernes mysterier er draget igennem nogle af disse og er endt i andre verdener.
    Alt vi ved om deres skæbne i denne verden er at de drog igennem de blå portaler for aldrig at blive hørt fra igen,

  • Bamuda Portalens Mysterier: De der ankommer fra Bamuda-portalen, står over for en forvirrende ny verden. De fortæller om flyvende metal fugle og magiske maskiner - et ekko af den moderne teknologi fra deres egen verden. Vælger du at skabe en sådanne karakter, vil du opleve omverdenen vil søge efter evidens for de ting du fortæller om, eller se dig som en tosse kun de få har forstand til at tro dig og dine fantastiske historier kan være virkelighed. Du vil opleve forskellige reaktioner, nogle vil måske tvinge dig til at skabe de fantastiske opfindelser du beskriver, andre dræbe dig for kætteri. Dine historier kan muligvis også inkassere en dusør hvis du optræder med den. Men kort og godt vær varsom, og tænk over hvordan du selv ville reagere hvis du var mødte en med en lindene historie.